Απαραίτητη η στήριξη στις νεοφυείς επιχειρήσεις
Μετά από τόσα χρόνια στασιμότητας και οικονομικής εξαθλίωσης πολλών νοικοκυριών ακόμα ψάχνουμε τους μεγάλους επενδυτές που θα βοηθήσουν να πάρει μπροστά το Ελληνικό καράβι που μάλλον φαίνεται να πλέει ακυβέρνητο χωρίς πυξίδα και σε νερά τρικυμιώδη.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης υπάρχουν αυτή τη στιγμή αρκετά επενδυτικά σχέδια που ενώ έχει προχωρήσει η αδειοδότησή τους οι επενδυτές τα έχουν παγώσει είτε λόγω πολιτικής αστάθειας είτε λόγω του αρνητικού οικονομικού κλίματος που δεν φαίνεται στο άμεσο μέλλον να αναστρέφεται.
Εξάλλου η αλήθεια είναι ότι η οικονομική ανάπτυξη δεν θα έρθει ούτε από τους φίλους μας Ευρωπαίους ούτε από τους όποιους ξένους επενδυτές αποφασίσουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Οι επενδύσεις και να έρθουν δεν θα είναι εντάσεως προσωπικού αλλά εντάσεως κεφαλαίου με σκοπό τη γρήγορη και μεγάλη απόδοση της επένδυσης.
Όσοι κατανοούν το πρόβλημα υποστηρίζουν, και πολύ σωστά, ότι η λύση είναι μία: η ουσιαστική στήριξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας.
Ποιοι παράγοντες θα μπορούσαν να ενισχύσουν μία νέα επιχειρηματική προσπάθεια, να αποτελέσουν ουσιαστική βοήθεια και να μεγιστοποιήσουν τις πιθανότητες επιτυχίας της:
- Φορολογικοί συντελεστές:
H γενναία μείωση των φορολογικών συντελεστών στα επιχειρηματικά κέρδη μπορεί να αποτελέσει προϋπόθεση για να μπορέσει μία νέα επιχείρηση να επιβιώσει σε ένα καταναλωτικό περιβάλλον που έτσι και αλλιώς είναι υποτονικό.
Αυτή τη στιγμή μία νέα επιχείρηση που κλείνει οικονομικά αποτελέσματα έτους με κέρδη 10.000 Ευρώ, έχει να αντιμετωπίσει φόρο 2.900 Ευρώ συν προκαταβολή φόρου 50% (για τα πρώτα 3 έτη) συν φόρο επιτηδεύματος 1.000 Ευρώ. Σύνολο φόρων 5.350 Ευρώ.
Αυτό είναι ένα πολύ βαρύ φορτίο για μια νέα επιχείρηση που χρειάζεται να επενδύσει κεφάλαια στην διαφήμιση και στην προώθηση των προϊόντων της και με την αφαίμαξη από τους φόρους δεν της μένουν χρηματικά διαθέσιμα για αυτό το σκοπό.
Εξάλλου το να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές στις νεοφυείς επιχειρήσεις δεν έχει κανένα δημοσιονομικό κόστος αντίθετα το κράτος δίνει τα απαραίτητα κίνητρα να επιστρέψουν στην Ελλάδα όλες αυτές οι επιχειρήσεις που αυτή τη στιγμή έχουν έδρα τους τη Βουλγαρία και την Κύπρο. - Ευρωπαϊκά αναπτυξιακά Προγράμματα:
Μεγαλύτερη απορρόφηση Ευρωπαϊκών κονδυλίων και σχεδιασμός αναπτυξιακών προγραμμάτων τα οποία αξιολογούν τις προτάσεις (μοριοδότηση) με βάση το επιχειρηματικό τους πλάνο και μόνο και όχι με βάση την περιοχή στην οποία γίνεται η επένδυση ή με βάση του αν ο αιτών είναι άνεργος και αν είναι άνω των 30 ετών ή όχι.
Ο μόνος τρόπος για να αυξήσεις την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων αυτών είναι τα χρήματα να πηγαίνουν σε αυτές τις επιχειρήσεις που έχουν τα καλύτερα και πληρέστερα επιχειρηματικά πλάνα και σαν επακόλουθο την μεγαλύτερη πιθανότητα επιτυχίας. - Επάρκεια χρηματοδότηση:
Αλλαγή στάσης από τους μεγάλους χρηματοπιστωτικούς ομίλους της χώρας στο θέμα της χρηματοδότησης νέων επιχειρήσεων. Με τις τράπεζες στην ουσία χωρίς διοίκηση για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή καμία γραμμή χρηματοδότησης όχι μόνο σε νεοφυείς επιχειρήσεις αλλά και σε υφιστάμενες, με μεγάλες η μικρές ανάγκες σε κεφάλαια κίνησης.
Το crowdfunding ή αλλιώς συμμετοχική χρηματοδότηση θα μπορούσε να αποτελέσει μία ουσιαστική λύση άντλησης κεφαλαίων για μεγάλο αριθμό νέων επιχειρήσεων. Η χρήση αυτού του εργαλείου στην Ελληνική πραγματικότητα παραμένει αμυδρή εφόσον πρόκειται για μία νέα μέθοδο χρηματοδότησης για την οποία δεν υπάρχει η ανάλογη εξοικείωση και το know how. Να μην ξεχνάμε βέβαια ότι και η εσωτερική αγορά κεφαλαίων λόγω της οικονομικής κρίσης είναι ιδιαίτερα περιορισμένη. - Το νομικό πλαίσιο λειτουργίας:
Απλοποίηση νομικού πλαισίου λειτουργίας και διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων. Η Ελληνική γραφειοκρατία δεν είναι επώδυνη μόνο για τους πολίτες αυτής της χώρας αλλά και για τις νέες επιχειρήσεις οι οποίες σπαταλούν χρόνο σε μη παραγωγικές και άσκοπες διαδικασίες που δεν προσθέτουν καμία αξία στο παραγόμενο προϊόν ή υπηρεσία.
Ακόμα και σήμερα για να κάνει μία επιχείρηση επέκταση ΚΑΔ πρέπει να επισκεφτεί την ΔΟΥ ενώ θα ήταν απλούστερο αυτές οι διαδικασίες να γίνονται ηλεκτρονικά μέσω TAXIS. Να μην αναφερθούμε σε επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος που για να πάρουν άδεια λειτουργίας πρέπει να επισκεφτούν τις μισές δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς. - Η απόδοση φόρων:
Η απόδοση του ΦΠΑ στις νεοφυείς επιχειρήσεις θα μπορούσε να γίνεται σε τριμηνιαία βάση, όπως ακριβώς και στις επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία Β κατηγορίας. Αυτό θα βοηθούσε αρκετά στη ρευστότητα τους ιδιαίτερα κατά την έναρξη λειτουργείας τους κατά την οποία οι εισροές εσόδων είναι περιορισμένες. - Μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες:
Ένα ελαστικότερο πλαίσιο για όλες τις νεοφυείς επιχειρήσεις στις εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες. Είναι πραγματικά απορίας άξιο το ότι το κράτος θεωρεί λογικό να περνάνε από φορολογική αναμόρφωση όλες οι ασφαλιστικές εισφορές που οι επιχειρήσεις λόγω έλλειψης ρευστότητας αδυνατούν να πληρώσουν στην ώρα τους. Αυτές οι πρακτικές όχι μόνο δεν βοηθούν τις επιχειρήσεις αλλά τους δημιουργούν επιπλέον οικονομικά προβλήματα και επιβαρύνσεις.
Όλα τα παραπάνω είναι πραγματικά ουσιαστικές λύσεις που θα μπορούσαν να αναστρέψουν το κλίμα φυγής των νέων επιχειρήσεων προς τις γειτονικές χώρες, Βουλγαρία και Κύπρο, και να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των νέων επιχειρηματιών στην Ελληνική οικονομία. Αυτός είναι ο δρόμος προς μία βιώσιμη και ουσιαστική ανάπτυξη.
Μιχάλης Αργυρούδης
Σήμερα ως επικεφαλής του λογιστικού γραφείου numerica εργάζεται με σκοπό την πλήρη υποστήριξη των επιχειρήσεων στο αντικείμενο της λογιστικής των εργατικών και της φορολογίας. Είναι σύμβουλος εκπαίδευσης σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και εισηγητής σεμιναρίων στο αντικείμενο των εργατικών και της μισθοδοσίας.