Ψηφιακός Μετασχηματισμός και ο Κλάδος Παροχής Λογιστικών Υπηρεσιών
Ο όρος ψηφιακός μετασχηματισμός (digital transformation) περιλαμβάνει όλες τις αλλαγές που υιοθετεί μια επιχείρηση ώστε να αυτοματοποιήσει ουσιωδώς τον τρόπο λειτουργίας της, χρησιμοποιώντας όλα τα εργαλεία που της προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία. Το σίγουρο είναι ότι η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι κάτι που λαμβάνει χώρα σε μία συνεχόμενη βάση. Οι καθηγητές μας στο Πανεπιστήμιο μας έλεγαν: «Αν μία επιχείρηση σταματήσει να μεταλλάσσεται, πεθαίνει».
Ας αναφερθούμε όμως στις βασικές τεχνολογίες του ψηφιακού μετασχηματισμού που όλοι μας ερχόμαστε σε επαφή σε καθημερινή βάση:
- Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media), έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο που εκφραζόμαστε και επικοινωνούμε. Βέβαια λόγω της ευρείας χρήσης τους, η αξία τους για λόγους προβολής και διαφήμισης έχει μεγιστοποιηθεί. Μεγάλες πλέον εταιρείες μετακυλίουν το budget της διαφήμισης, από τα παραδοσιακά μέσα τηλεόραση και ραδιόφωνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
- Χάρη στις υπηρεσίες κινητής τεχνολογίας, όπως πολλοί αναφέρουν χαριτολογώντας «το κινητό μας τηλέφωνο έχει γίνει η προέκταση του χεριού μας». Η χρήση μίας συσκευής που το μέγεθός της δεν είναι μεγαλύτερο από την παλάμη μας αλλά η επεξεργαστική ισχύ της, ισοδυναμεί με ένα συμβατικό μοντέλο προσωπικού ηλεκτρονικού υπολογιστή (PC).
- Το μεγάλο πλεονέκτημα από την χρήση τεχνολογιών cloud, είναι η δυνατότητα πρόσβασης στα αρχεία μας, με εγγυημένη ασφάλεια των δεδομένων μας, εφόσον ο πάροχος είναι αξιόπιστος.
- Ο σχεδιασμός budget πωλήσεων ή cash flow μέσω ανάλυσης δεδομένων, παρέχει τη δυνατότητα επεξεργασίας τεράστιου όγκου δεδομένων σε εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Η ανάλυση αυτή των δεδομένων μας δίνει τη δυνατότητα να λαμβάνουμε σωστές επιχειρηματικές αποφάσεις βασισμένες σε πραγματικά γεγονότα και όχι εμπειρικά δεδομένα.
- Τα οφέλη από τη ρομποτική και αυτοματοποίηση, έχουν συμβάλλει στην ανάπτυξη όχι μόνο του κλάδου της ιατρικής και της εκπαίδευσης αλλά και της βιομηχανίας.
- Η τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence) καθιστά τις μηχανές ικανές να μαθαίνουν από την εμπειρία, να προσαρμόζονται σε νέα εισαγόμενα δεδομένα και να εκτελούν έργα που μόνο ο άνθρωπος θα μπορούσε μέχρι σήμερα να εκτελέσει.
Ποια είναι όμως τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει μία επιχείρηση από τον ψηφιακό μετασχηματισμό της;
Χάρη στη μείωση της γραφειοκρατίας, η πληροφορία είναι διαθέσιμη στον επιθυμητό χρόνο, με αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγικότητας.
Η εξομάλυνση στο workflow της επιχείρησης είναι δεδομένη μέσω της απλούστευσης των διαδικασιών.
Ο καλύτερος έλεγχος της επιχείρησης, μας οδηγεί σε βέλτιστες αποφάσεις για τον στρατηγικό σχεδιασμό, την βελτίωση και την ανάπτυξη της επιχείρησής μας.
Με την εξοικονόμηση του χρόνου, κερδίζουμε σημαντικό πλεονέκτημα σε σημαντικούς τομείς όπως στις επαφές με προσωπικό αλλά και συνεργάτες.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αποτελεί μόνο σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για μία επιχείρηση αλλά απαραίτητη πλέον προϋπόθεση για την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά της.
Συγκεκριμένα, στον τομέα της παροχής λογιστικών υπηρεσιών, που είναι ο κλάδος στον οποίο επαγγελματικά δραστηριοποιούμαι, ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει δύο σκέλη. Από την μία έχουμε το κράτος το οποίο πρέπει να εκσυγχρονίσει μεθόδους και διαδικασίες ώστε να υποστηρίξει την μελλοντική βιώσιμη ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας.
Από την άλλη, οι πάροχοι λογιστικών υπηρεσιών (λογιστές, λογιστικά γραφεία), στην πλειοψηφία τους, είναι θετικοί σε κάθε μορφή ψηφιακού μετασχηματισμού εφόσον αντιλαμβάνονται ότι αυτό βελτιώνει την παραγωγικότητά τους και την ποιότητα της υπηρεσίας που παρέχουν στους συνεργάτες τους.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Ελληνικού κράτους ήταν πάντα επίκαιρο θέμα στις στήλες οικονομικών περιοδικών και εφημερίδων. Όλοι συμφωνούν ότι η ψηφιακή μετάβαση είναι αναγκαία για τον εκσυγχρονισμό του κράτους. Παρόλα αυτά, ακόμη και σήμερα, μετά από αποσπασματικές κινήσεις εκσυγχρονισμού, τα γραφειοκρατικά εμπόδια που αντιμετώπιζαν και αντιμετωπίζουν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις στις συνδιαλλαγές τους με το Κράτος ήταν και είναι τεράστια.
Τι πρέπει όμως να γίνει για να μπορέσει η λογιστική κοινότητα να γίνει περισσότερο παραγωγική και να σταματήσουμε να σπαταλάμε το χρόνο μας σε ουρές Υπουργείων, ΔΟΥ, ΕΦΚΑ και των υπολοίπων δημόσιων υπηρεσιών. Για το κράτος τα οφέλη θα είναι τεράστια εφόσον ο κρατικός μηχανισμός θα γίνει ποιο ευέλικτος και ικανός να υποστηρίξει την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Ενοποίηση όλων των πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου τομέα: Ίσως το θέμα αυτό να αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ελληνικού Κράτους. Οι διάφορες κρατικές υπηρεσίες διαθέτουν πληροφοριακά συστήματα τα οποία όχι μόνο δεν επικοινωνούν μεταξύ τους αλλά διαθέτουν και πληροφορίες η ορθότητα των οποίων είναι υπό αμφισβήτηση. Ο ΑΜΚΑ όπως είναι καταχωρημένος στον λογαριασμό ενός φορολογούμενου στη ΔΟΥ πιθανόν να διαφέρει από τον ΑΜΚΑ που είναι καταχωρημένος στα πληροφοριακά συστήματα του ΕΦΚΑ. Απαραίτητα πρέπει να υπάρξει ένα ενοποιημένο σύστημα από το οποίο να αντλούν πληροφορίες όλες οι δημόσιες υπηρεσίες και τα στοιχεία αυτά να επικαιροποιούνται σε τακτική και συνεχή βάση.
Ψηφιοποίηση διαδικασιών: μία καλή αρχή έχει γίνει με την πλατφόρμα gov.gr όπου ένας φορολογούμενος μπορεί δημιουργήσει και να εκτυπώσει μία υπεύθυνη δήλωση ή εξουσιοδότηση χωρίς την ανάγκη προσωπικής παρουσίας σε δημόσιες υπηρεσίες. Παρόμοιες πλατφόρμες έχουν δημιουργηθεί τόσο στον ΕΦΚΑ όσο και στον ΟΑΕΔ.
Ψηφιοποίηση της έναρξης εργασιών ατομικής επιχείρησης και σύστασης νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων: η πλατφόρμα για την ηλεκτρονική έναρξη εργασιών εταιρικών μορφών ΟΕ, ΕΕ και ΙΚΕ έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια, δυστυχώς όμως η έναρξη ατομικών επιχειρήσεων πρέπει ακόμα και σήμερα να γίνεται στις ΔΟΥ καθώς επίσης και η σύσταση νομικών προσώπων όπως η Αστική μη Κερδοσκοπική εταιρεία. Να επισημάνουμε επίσης ότι ακόμη και οι μεταβολές για όλες τις εταιρικές μορφές πρέπει να γίνονται μόνο με φυσική παρουσία στο μητρώο της Δ.Ο.Υ.
Δυνατότητα επαφής με τις δημόσιες υπηρεσίες μέσω τηλεδιάσκεψης: Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι κάποιες περιπτώσεις χρήζουν αναγκαία την επαφή με μία δημόσια υπηρεσία. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω τηλεδιάσκεψης και όχι με προσωπική παρουσία στην αρμόδια υπηρεσία.
Δυνατότητα ταυτοποίησης του πολίτη με έναν αριθμό: Είναι πραγματικά δυσλειτουργικό όταν μία επιχείρηση κατά την πρόσληψη εργαζομένου πρέπει στα έντυπα της πρόσληψης να αναγράψει τα παρακάτω:
- ΑΦΜ
- ΑΜΚΑ
- ΑΜΑ
- Αριθμό Αστυνομικής Ταυτότητας
Για την ταυτοποίηση του εργαζόμενου θα μπορούσαμε να χρησιμοποιούμε μόνον έναν αριθμό που να ισχύει για όλες τις επαφές μας με το κράτος. Θα μπορούσε να είναι μόνο ο ΑΦΜ ο ΑΜΚΑ ή κάποιος άλλος.
Διασύνδεση των προγραμμάτων λογιστικής με το TAXIS: Ένας απλός τρόπος για να μπορέσει ο ελεγκτικός μηχανισμός να προχωρήσει σε ουσιαστικούς ελέγχους και διασταυρώσεις είναι η διασύνδεση των προγραμμάτων λογιστικής με το TAXIS.
Πολλοί θα αναρωτηθούν γιατί αναφέρουμε το θέμα της διασύνδεσης των λογιστικών αρχείων μίας επιχείρησης εφόσον ήδη έχουμε ξεκινήσει την υλοποίηση του mydata. Από την πρακτική εφαρμογή του συστήματος προκύπτει ότι αυξάνει το φόρτο εργασίας για τα λογιστήρια των επιχειρήσεων και τα λογιστικά γραφεία και μελλοντικά η επιτυχία του είναι αβέβαιη.
Σε γενικές γραμμές όλοι γνωρίζουμε ότι ο ελληνικός επιχειρηματικός κόσμος έχει κάνει σημαντικά βήματα με συμμετοχή σε προγράμματα ΕΣΠΑ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό άλλα καθώς φαίνεται «ο δρόμος είναι μακρύς για την Ιθάκη». Μένει να δούμε τι βήματα θα κάνει και το κράτος και αν θα μπορέσει να συμβαδίσει με τις ανάγκες ενός σύγχρονου και ανταγωνιστικού οικονομικού περιβάλλοντος.
Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι για να είμαστε ανταγωνιστικοί στο διεθνές περιβάλλον είναι απαραίτητο να εντατικοποιήσουμε την προσπάθειά μας σε αυτή την κατεύθυνση με στόχο τη σύγκλιση με τις υπόλοιπες ψηφιακά ανεπτυγμένες χώρες.
Μιχάλης Αργυρούδης
Σήμερα ως επικεφαλής του λογιστικού γραφείου numerica εργάζεται με σκοπό την πλήρη υποστήριξη των επιχειρήσεων στο αντικείμενο της λογιστικής των εργατικών και της φορολογίας. Είναι σύμβουλος εκπαίδευσης σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και εισηγητής σεμιναρίων στο αντικείμενο των εργατικών και της μισθοδοσίας.