Skip to main content

Συνηθισμένα λάθη στην επιχειρηματικότητα

Στις μέρες μας ακούμε πολλές φορές φίλους και γνωστούς να συζητούν για κάποιον που προσπάθησε να κάνει κάποια επιχειρηματικά βήματα χωρίς όμως το ανάλογο επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Από την μία πλευρά η φάση που περνάει αυτή τη στιγμή η χώρα είναι μάλλον αποτρεπτική για κάθε μορφής επιχειρηματική προσπάθεια και από την άλλη είναι μονόδρομος αν θέλουμε να δούμε την χώρα μας να ανταπεξέρχεται σε αυτές τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες.

Το βαρύ φορολογικό πλαίσιο, η πολύμορφη δημόσια γραφειοκρατία, η πολυνομία, η έλλειψη ουσιαστικής και αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης έχουν δημιουργήσει ένα βαρύ κλίμα για οιαδήποτε ιδιωτική επενδυτική πρωτοβουλία, μεγάλη ή μικρή.

Δυστυχώς πολλοί αναμένουν τους μεγάλους επενδυτές να έρθουν και να επενδύσουν θεωρώντας ότι αυτή είναι η πολυπόθητη λύση που αναζητάει η χώρα. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι όντως αυτή θα ήταν μία εξαιρετική λύση σε μία οικονομία που επειγόντως χρειάζεται στήριξη και νέα κεφάλαια ώστε να αρχίσει ξανά να παράγει.

Πόσο πιθανό είναι όμως αυτό; Ποιος μεγάλος επενδυτής θα έρθει αυτή τη στιγμή στη χώρα μας; Με τις υπάρχουσες αβεβαιότητες, με τον κίνδυνο η επένδυσή του να εξαφανιστεί εν ριπή οφθαλμού λόγω μιας αψυχολόγητης απόφασης των διοικούντων που για μικροπολιτικούς λόγους αποφάσισαν ότι η εν λόγω επένδυση δεν μπορεί να προχωρήσει γιατί θα μειώσει τους πληθυσμούς των αποδημητικών πουλιών στην λίμνη Τριχωνίδα.

Η ανάπτυξη λοιπόν δε θα έρθει, σε αυτή τη φάση τουλάχιστον, από τις μεγάλες επενδύσεις. Η ανάπτυξη θα έρθει από τους νέους και τις νέες που θα επενδύσουν σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες που θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν με αξιώσεις τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στις αγορές του εξωτερικού. Αυτό είναι το μεγάλο κεφάλαιο που διαθέτουμε, μεγάλο μέρος του οποίου έχει ήδη χαθεί εφόσον ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των νέων έχουν αναζητήσει την τύχη τους στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΜΗ τον τελευταίο χρόνο οι ενάρξεις των επιχειρήσεων δεν έχει παρουσιάσει ιδιαίτερη κάμψη παρόλα αυτά παρατηρείται το φαινόμενο ο μεγαλύτερος αριθμός αυτών των εταιριών να κλείνει εντός τριετίας από την ίδρυσή τους.

2015 1ο εξάμηνο 2016
Συστάσεις Επιχειρήσεων Νομικών Προσώπων 13.200 6.519
Ενάρξεις Ατομικών Επιχειρήσεων 30.646 13.826
Σύνολο Συστάσεων/Ενάρξεων 43.843 20.345
Πηγή: ΓΕΜΗ

Ποιοι είναι λοιπόν οι λόγοι που οδηγούν τις περισσότερες από αυτές τις εταιρίες στην πόρτα της εξόδου από την αγορά;

  • Λάθος υπηρεσία ή προϊόν:

    Σε μία υπέρ-κορεσμένη αγορά δεν είναι πάντα εύκολο να ξεχωρίσεις που βρίσκεται μία πιθανή επιχειρηματική ευκαιρία. Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η ιδέα τους είναι η καλύτερη μέχρι να αποδειχτεί μετά από κάποια περίοδο ότι μάλλον υπερεκτίμησαν την δυναμική του επιχειρηματικού τους concept.

    Πριν λοιπόν προχωρήσει κάποιος καλό είναι να εξετάσει πολύ προσεκτικά τι είναι αυτό που θέλει να κάνει και αν η παραγόμενη υπηρεσία ή το προϊόν είναι χρήσιμο και σε ποιόν. Αυτό που οι επαγγελματίες του marketing ονομάζουν target market. Πάντα πριν την υλοποίηση μίας επιχειρηματικής προσπάθειας ζητήστε την επαγγελματική άποψη ανθρώπων που βρίσκονται στο χώρο και μπορούν να σας βοηθήσουν, συζητήστε την ιδέα σας μαζί τους ακόμα και στην περίπτωση που αυτό θα έχει επιπλέον οικονομικό κόστος για εσάς.

  • Έλλειψη επιχειρηματικού πλάνου:

    Ποτέ μην ξεκινήσετε την υλοποίηση κάποιας επιχειρηματικής ιδέας χωρίς την υποστήριξη ενός ξεκάθαρου επιχειρηματικού πλάνου. Πολλοί πιστεύουν ότι η όλη διαδικασία της σύνταξης ενός πλάνου είναι χάσιμο χρόνου, δεν είναι ακριβώς έτσι εφόσον το επιχειρηματικό πλάνο:

    • Θα σας βοηθήσει να αποτυπώσετε ποιες ακριβώς τακτικές επιχειρηματικές κινήσεις πρέπει να κάνετε για να φτάσετε στο στόχο σας. Αυτό σημαίνει τακτικές και στρατηγικές πωλήσεων, marketing, παραγωγής κ.λπ.
    • Θα σας υποδείξει το ύψος της επένδυσης που χρειάζεται για να υλοποιήσετε το σύνολο του πλάνου.
    • Θα σας βοηθήσει να εξετάσετε ξανά με καλύτερα κριτήρια την βιωσιμότητα της επιχειρηματική σας ιδέας.
    • Μειώνει τις πιθανότητες αποτυχίας εφόσον γίνει με γνώμονα την εξυπηρέτηση της επένδυσης και όχι του ΕΣΠΑ η παρόμοιων προγραμμάτων χρηματοδότησης.
  • Λάθος υπολογισμός ύψους αρχικής επένδυσης:

    Είναι αρκετά σημαντικό πριν ξεκινήσουμε την επιχειρηματική μας δράση να είμαστε σίγουροι ότι “δεν θα μείνουμε από καύσιμα στη διαδρομή” ήτοι τα χρηματικά διαθέσιμα πρέπει να είναι ικανά για να υποστηρίξουν τη υλοποίηση του επιχειρηματικού πλάνου. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις επενδύσεων που δεν κατάφεραν να υλοποιηθούν λόγω της έλλειψης των απαιτούμενων κεφαλαίων.

  • Έλλειψη πελατοκεντρικής στρατηγικής:

    Είναι σημαντικό να έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι ο πελάτης για να ικανοποιηθεί χρειάζεται να εξυπηρετηθεί, όχι απλά να λάβει υπηρεσία. Για παράδειγμα η τοπική συγκοινωνία που παρέχουν οι Δήμοι είναι απλά μία υπηρεσία δεν παρέχει όμως εξυπηρέτηση εφόσον υπάρχουν λίγα δρομολόγια αλλά και αυτά που υπάρχουν δεν είναι σταθερά.

    Η επιτυχία του μετρό βασίζεται ακριβώς στο γεγονός ότι ο πελάτης δεν λαμβάνει απλά μία υπηρεσία αλλά εξυπηρετείται εφόσον λαμβάνει την υπηρεσία εκεί που την χρειάζεται όταν την χρειάζεται. Να είμαστε σίγουροι ότι η μελλοντική βιωσιμότητα μία επιχείρησης εξαρτάται από την δυνατότητά της να εξυπηρετεί και όχι απλά να παρέχει υπηρεσίες.

  • Μη χρησιμοποίηση νέων τεχνολογιών:

    Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Internet μας δίνει τη δυνατότητα για άμεση, οικονομική και στοχευμένη επικοινωνία στην αγορά και στον καταναλωτή που μας ενδιαφέρει να εστιάσουμε. Τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας για να επικοινωνήσουμε ένα προϊόν ή υπηρεσία, είναι πολλά και ιδιαίτερα αποτελεσματικά. Η πληθώρα των μικρών επιχειρήσεων δυστυχώς αγνοούν την ύπαρξη και τη σωστή χρήση των περισσοτέρων. Το κόστος για την χρήση αυτών των τεχνολογιών είναι πολύ μικρό σε σύγκριση με το κόστος άλλων μέσων επικοινωνίας π.Χ. τηλεόραση, ραδιόφωνο, έντυπα μέσα. Βέβαια ο προγραμματισμός μίας καμπάνιας στο internet χρειάζεται την υποστήριξη ενός ειδικού σε θέματα internet marketing εφόσον το αντικείμενο είναι εξαιρετικά εξειδικευμένο και τις εξελίξεις μπορεί να τις παρακολουθήσει μόνο ένας επαγγελματίας του χώρου.

Οι παραπάνω παρατηρήσεις σίγουρα δεν εγγυώνται την επιτυχία, το σίγουρο είναι ότι μειώνουν σημαντικά τις πιθανότητες της αποτυχίας. Πριν λοιπόν ξεκινήσουμε οποιοδήποτε εγχείρημα καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας ότι η επιχειρηματικότητα δεν χρειάζεται μόνο χαρισματικό μυαλό αλλά και τη δυνατότητα να μαθαίνεις από τα λάθη των προηγούμενων.

Εξάλλου αυτή τη στιγμή όπως είπαμε και παραπάνω σε αυτή τη χώρα είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη η υγιή και παραγωγική επιχειρηματικότητα.

Καλή τύχη σε όλους τους νέους που θα επιχειρήσουν στο μέλλον ή ήδη το προσπαθούν.

Μιχάλης Αργυρούδης

Ο Μιχάλης Αργυρούδης σπούδασε Λογιστική και Χρηματοοικονομική στο University of West London και συνέχισε τις σπουδές του σε μεταπτυχιακό επίπεδο στο University of Cardiff στο Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι κάτοχος BSc και MBA στην επιστήμη της Χρηματοοικονομικής και άδειας Λογιστή Φοροτεχνικού Α’ τάξης.
Σήμερα ως επικεφαλής του λογιστικού γραφείου numerica εργάζεται με σκοπό την πλήρη υποστήριξη των επιχειρήσεων στο αντικείμενο της λογιστικής των εργατικών και της φορολογίας. Είναι σύμβουλος εκπαίδευσης σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και εισηγητής σεμιναρίων στο αντικείμενο των εργατικών και της μισθοδοσίας.